Duševní zdraví

8 nezdravých návyků na sociálních sítích, které byste se měli co nejrychleji odnaučit

Postovat, lajkovat, sdílet. Akce, které se staly běžnou součástí našeho života. Nezapomínejte však na to, že i když jsou sociální média neuvěřitelným vynálezem, mohou si rychle vybrat daň na vašem zdraví a duševní pohodě. Odolejte nutkání být nonstop online a skončete s nezdravými návyky, které vám ubližují.

Sociálně sítě jsou častým terčem kritiky, jejíž nejskloňovanější slova jsou úzkost, deprese, prokrastinace a přehlcení. Už méně se pak připomínají ty úžasné věci jako propojení se starými přáteli, šíření povědomí o důležitých věcech nebo vytváření komunit. Ano, sociální sítě nám mohou hodně dát a na nás je postarat se, aby nám přitom co nejméně braly.

Sledujte lidi, kteří vám přinášejí radost, blokujte ty toxické

První věc, s jejíž pomoci si vytváříme naši online zkušenost, je sledování různých účtů. To se může zdát jako maličkost, ovšem to, koho sledujete, nakonec ovlivňuje druh obsahu, který budete konzumovat. 

Na malou vteřinku se proto zastavte a zamyslete se, co vám každý účet přinese…

Bude to radost, nebo spíš výčitky svědomí? Bude to inspirace. nebo spíš pocity vlastní nedostatečnosti? To záleží zcela na vás. Tím nejjednodušším navigátorem jsou přitom vaše vlastní emoce, jejichž rovnice zní jasně: cítíte-li se po setkání s tímto obsahem nesví, nedokonalí nebo dokonce nanic, klikněte na „přestat sledovat“.

Neměňte za lajky to, kým jste

Udělat si snídani jen proto, aby ladila s feedem? Koupit oblečení s myšlenkou, že bude cool na sítích?

Zní to sice jako přitažené za vlasy, ovšem mnoho uživatelů sociálních sítí se zaměří na vytváření obrázku toho, kým by chtěli být, a zapomínají přitom na to, kým skutečně jsou. Nemluvě o tom, kolik nad produkcí tohoto dokonalého sebeobrazu ztrácí energie. A výsledek? Pár obrázků, které protečou internetem během pár vteřin a vy jste si místo toho mohli užít nefotogenický rohlík s máslem... ve vytahaném pyžamu.

Namísto soutěžení berte sítě jako zdroj inspirace

Svatby na Seychelách, třikrát ročně Zanzibar a u toho postavička jako lusk. Ano, tak tento svět se nám sociálními sítěmi zprostředkoval také, zatímco my sedíme nad Netflixem v bytě jedna plus jedna s doživotní hypotékou. Nenechte se ale srazit na kolena a stanovte si k užívání sítí zdravý záměr - sledujte jen ty lidi, kteří vás inspirují, baví a od kterých se můžete něco naučit.

Nesrovnávejte svůj život s obrázky, které neodpovídají realitě

A teď uhodíme hřebíček na hlavičku - většina lidí se na sociálních sítích cítí nešťastná kvůli tzv. sociálnímu srovnávání. Na jednu stranu si položíte svůj život, na druhou Instagram. Kdo na tom bude hůř? Dost pravděpodobně vy. Narozdíl od běžné reality se v té virtuální zkrátka nesdílí všechny ty chyby, špatné návyky, selhání a problémy. Jedním si ale můžete být jisti: Lidi i s tím nejlíbivějším instagramovým příběhem je mají, jen vám je prostě neřeknou. A není pak dost nespravedlivé se srovnávat s takto nekompletním obrázkem? 

Neupřednostňujte virtuální život před tím skutečným

Existuje čas, kdy je fajn zabrouzdat si ve vodách sociálních sítí, rozhodně to ale není během procházky s partnerem nebo rodinné večeře. Stejně jako u většiny věcí je umírněnost klíčem, jak se ze sociálních sítí nezbláznit. Základem je pak určitě dodržování „online hygieny“, díky které budete trávit na sítích jen omezené množství času - například při dojíždění, čekání na vlak nebo poobědové pauzy. Nastavte si hranice užívání tak, abyste se ve virtuálním světě neztratili natolik, že budete zanedbávat sebe a své blízké.

Než si vhodný režim „zajedete“, můžete si vzít k pomoci také aplikace jako je Moment, RescueTime nebo BreakFree.

Nepřikládejte do ohně hejtů a nenávisti

Stejně jako v normálním životě se i na sociálních sítích najde někdo, kdo vás nebude mít rád, ovšem s jedním malým rozdílem - to, že jste pro někoho trnem v oku, se na sítích sděluje snáze než z očí do očí. Negativní komentáře, nadávky, urážky a výsměch, to je ta temná strana sítí, od které byste měli odvrátit zrak a nijak do tohoto nenávistného ohně nepřikládat. Využijte tlačítko „blokovat“ a hrozí-li, že by daný uživatel mohl ubližovat dále, jeho profil nahlaste.

Vypněte notifikace

Jak telefon pípne, ruka vystřeluje. Pokud čekáme na naléhavou zprávu nebo e-mail, pak je v pořádku, ale saháte-li po telefonu už nutkavě a kontrolujete každou notifikaci, pak vám stres ze sociálních sítí krok za krokem poroste. Aby vám nepřerostlo užívání telefonu přes hlavu nebo nedejbože způsobilo nějaké neštěstí (například při řízení), kontrolujte notifikace jen v určitou denní dobu a ty, které zas tolik nepotřebujete, jednoduše vypněte.

Než odklepnete „sdílet“, zastavte se

Občas se v nás už automaticky odehraje myšlenkový proces „tak tohle bych mohl/a sdílet“. Místo toho, abyste okamžitě zveřejnili, vyfotili nebo zatweetovali všechno, co vás napadne, zastavte se a popřemýšlejte, zda si to sociální sítě „zaslouží“ nebo komu tím prospějete - chraňte si své soukromí, zdržte se sdílení neověřených zpráv a proměňte svůj účet v pozitivní prostor tím, že budete sdílet příspěvky, které mohou druhé povzbudit, pobavit nebo inspirovat.

Autorkou článku je Milena Toman.

Na této stránce používáme cookies. Nezbytné můžeme využívat vždy, s těmi ostatními (marketingové a analytické) ale musíte souhlasit. Více se dozvíte zde.